“Mevrouw u heeft me gered!”, riep de student door de gang toen ik haar afgelopen maandag tegenkwam. “Ik heb een 6,6 voor mijn rekenenexamen gehaald en dat heeft u gedaan!” Gelukkig kan ik deze eer niet op me nemen en heeft deze student deze 6,6 helemaal zelf gehaald.
Wat ik wel gedaan heb? Eindeloos geoefend in de les, heel veel opdrachten samen gemaakt, opdrachten zelf laten maken en weer besproken. Eindeloos de verhoudingstabel gemaakt en laten zien hoe je deze gebruikt wanneer je opgaves oplost. Ik geloof er namelijk in dat de verhoudingstabel je overzicht geeft in de informatie die je uit een opgave moet halen. De tabel helpt je bij de redenatie die tot de oplossing van de opgave leidt.
Ik ben echt super blij dat ik deze student het vertrouwen heb kunnen geven dat ze het kan, door haar handvatten te geven om de informatie die in de som staat overzichtelijk te maken.
En natuurlijk heb ik haar examen niet gehaald, ze heeft dit zelf gedaan door tijdens het examen te doen wat we ook in de les gedaan hebben. Misschien heb ik haar wel een beetje ‘gered’, door haar het vertrouwen te geven dat ze het kan en zoals de student zelf zei: “Ik heb echt zoveel verhoudingstabellen gemaakt, en daardoor heb ik het examen gehaald.”