Of: Krak… Boem… (2)
Het nadeel van een fietsongeluk krijgen en je fiets total loss rijden is dat je een nieuwe aan moet schaffen. Nou ja, nadeel je kunt het ook als voordeel zien. Helaas was ik hier nog totaal niet op voorbereid. Dus ineens sloeg toch wel de paniek toe! Want hoe doe je dat nu een nieuwe fiets uitzoeken? Waar moet je allemaal rekening met houden? Wat is de juiste maat en vooral wat is de juiste maat voor mij met mijn bambi benen. (Dit is geconstateerd door een sportarts bij een fietspositiemeting, hoewel hij vond dat ik een kort bovenlijf had..)
Fietspositiemeting een goed begin
Zoals hiervoor al genoemd had ik, gelukkig, al een fietspositiemeting gedaan. Bij deze meting zijn al mijn ledematen gemeten. Maar met welke maat begin je nu? Na lang online zoeken en heel veel artikelen lezen kwam ik erachter dat je het beste kunt beginnen met je binnenbeenlengte. Maar hoe bepaal je deze nu? Daar is een heel handige methode voor en dit kun je gewoon thuis doen.
- Doe je schoenen en/of sokken uit, zodat dit de meting niet beïnvloedt;
- Plaats je benen zo’n 15 centimeter uit elkaar;
- Meet nu de lengte van de grond tot aan je kruis op — dit is de zogenaamde binnenbeenlengte; (Als je nu mee wilt nemen dat je op je zadel zit kun je een boek nemen en dit hoog in je kruis duwen. Dan meet je vanaf het boek tot aan de grond en is dit je binnenbeenlengte.)
- Dan pak je de rekenmachine erbij en berekent de juiste framemaat zelf door de binnenbeenlengte te vermenigvuldigen met 0,68.
Maar de binnenbeenlengte is niet het enige wat je framemaat bepaald. Ook hoe flexibel je bent, je lichaamsverhoudingen en hoe je op de fiets wilt zitten bepalen welke framemaat je het beste kunt kiezen.
Ik kwam erachter dat bepaalde frames voor mij niet mogelijk waren, omdat de hoogte van het zadel niet ingesteld kon worden op mijn gewenste hoogte. Maar wat ik vooral tegenkwam tijdens mijn zoektocht waar ik op moest letten tijdens het uitzoeken van een nieuwe fiets, waren moeilijke termen waar ik heel onzeker van werd.
Moeilijke termen
Bij het zoeken naar de juiste framemaat kwam ik dus iedere keer deze moeilijke termen tegen: ‘reach’, ‘stack’ en ‘standover’. Op de website van bikevision.nl vond ik de volgende uitleg:
“Reach staat voor de horizontale afstand tussen het midden van de trapas en het centrale punt aan de bovenkant van de balhoofdbuis.
Stack staat voor de verticale afstand tussen het midden van de trapas en het centrale punt aan de bovenkant van de balhoofdbuis.
Standover staat voor de hoogte van de fiets, gemeten vanaf de grond tot ongeveer halverwege de bovenbuis.
Vooral reach en stack vertellen je veel over de geometrie van de fiets. Heeft een fiets een grote reach, dan zul je hier meer uitgerekt en wat minder comfortabel op zitten. Heeft de fiets een grote stack, dan zit je doorgaans een stuk meer rechtop.”1https://www.bikevision.nl/framemaat-racefiets-berekenen/
Dit is dan ook gelijk het verschil tussen een fiets die meer gemaakt is voor lange comfortabele ritten; een endurance fiets. In tegenstelling tot een meer competitieve fiets, waarbij het meer om de stijfheid, wendbaarheid en snelheid van de fiets gaat.
Grotere of kleinere framemaat
Je zult nooit helemaal precies op een bepaalde framemaat uitkomen met deze berekening van je binnenbeenlengte. Dus of op een net iets groter of op een net iets kleiner frame uitkomen. Vaak is het zo dat als je dit getal naar beneden afrond je een iets diepere, en daarmee sportievere zit krijgt. Rond je het getal naar boven af, dan zul je een iets comfortabelere zit krijgen. Vaak is het zo dat als je al meer ervaring hebt met fietsen dan neem je makkelijker een sportievere/diepe zit aanneemt en dus een net een iets kleiner frame neemt. Begin je net dan is misschien het iets grotere frame comfortabeler. Je hoeft dan iets minder ‘omhoog’ te kijken tijdens het fietsen en daardoor krijg je minder last van je nek.
Het belangrijkste: uitproberen
En uiteindelijk is het allerbelangrijkste testen. Ga op de fiets zitten die je wilt kopen en kijk of je hier fijn op zit. Probeer verschillende maten en frames uit en vraag de fietsenmaker om hulp bij de afstelling van de fiets, zodat je deze goed uit kunt proberen.
Zo ben ik afgelopen weekend naar Heteren afgereisd, naar fietsenwinkel Gelderland om de ‘Liv Langma’ te proberen. Gelukkig hadden ze in de winkel meerdere maten van de ‘Langma’, zodat ik twee verschillende maten, de M en de L, kon uitproberen. Er werd in de winkel echt de tijd genomen om de fiets op de juiste manier af te stellen. Daarna kon ik de fiets, op de baan in de winkel, ook echt testen. Na de eerste paar rondjes fietsen werden er wat dingen aan de afstelling aangepast en kon ik nogmaals een paar rondjes fietsen. Toch twijfelde ik zelf nog of een grotere maat niet beter zou passen. Daarom werd een zelfs een tweede fiets rijklaar gemaakt om echt zeker te weten dat ik de juiste maat kocht. De verkoper keek mee en kon goed aangeven waarom de M beter was als de L.
Trotse nieuwe eigenaar
En nu ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe ‘Liv Langma’, een superlicht racemonster voor in de bergen. Ondanks dat de meeste fietsen uitverkocht zijn op dit moment, fietsen zijn tijdens de corona pandemie net als toiletpapier, heb ik toch een fiets in de juiste maat gevonden. Ik ben helemaal klaar voor mijn vakantie in de Vogezen over twee weken en ga toch een poging wagen om mijn vriendje eruit te fietsen!
Goed geschreven Joyce, zelfs als hardloper en duiker leuk om te lezen.
Veel plezier op de pedalen in de bergen!
Hgr, Steven
Leuk en interessant veel fiets plezier. Liefs Mark