Als het niet gaat zoals gepland.. (2)

Vol goede moed begon ik ook dit jaar fanatiek met trainen. Dit keer niet met een persoonlijke trainer, wat mij altijd erg goed bevallen is, helaas moet je soms financiĆ«le keuzes maken. Toch stonden er een aantal triatlons op de planning en een grand fondo, de ‘trois ballons’, maar ik zou beginnen met een familieweekend fietsen in Limburg.

Maar hoe doe je dat trainen. Waar moet je allemaal rekening mee houden. Als je op internet zoekt vind je van alles over periodisering, rust momenten, piek momenten en om heel eerlijk te zijn vond ik het lastig om uit al die informatie de juiste te halen. Tuurlijk heb ik in het jaar dat ik een persoonlijke trainer had bij wielertrainer.com veel geleerd, maar toch hoe zit dat nu met al deze dingen die belangrijk zijn bij een trainingsschema.

Toen kreeg ik een mail van de KNWU, zij hadden een nieuwe app ontwikkeld. De KNWU Fondo app, waar je voor verschillende doelen een trainingsschema kunt volgen, omdat ik een jaar wedstrijden gereden heb krijg ik altijd updates over wat de KNWU allemaal voor een mogelijkheden heeft. Als KNWU lid kreeg je begin dit jaar de mogelijkheid deze app gratis te testen.En dat heb ik gedaan, mijn doel was de Amstel Gold race waar ik dit jaar weer samen met de hele familie heen zou gaan. En ik moet heel eerlijk zeggen, ik was superblij met de app.

Met de Fondo app krijg je een wekelijks trainingsschema met 2, 3, 4 of 5 trainingen in de week. Hierbij wordt gelijk verteld hoeveel uren per week je dit gaat kosten. Ook kun je zelf je niveau aangegeven, niveau 1; beginner, dus als je net begint met fietsen, niveau 2; als je al wel langer op de fiets zit en gewend bent om een aantal keer in de week te fietsen en niveau 3; voor de al meer gevorderde fietser. Zelf heb ik gekozen voor 3 trainingen in de week op het gevorderde niveau. Hoe meer trainingen in de week je doet en hoe hoger het niveau, hoe zwaarder een programma is.

Het leuke van de Fondo trainingsapp is dat je ook echt leert hoe een trainingsschema is samengesteld. Dus ze vertellen je over periodisering van je trainingen en waarvoor je een bepaalde training op de planning staat. Hoe je een training het beste kunt uitvoeren. Het is dus niet alleen een fijn schema, maar je leert ook echt waarom je bepaalde trainingen doet. Nog een bijkomend voordeel is dat je vragen kunt stellen aan de trainers, waarom staat er een bepaalde training in. Of als je last krijgt van een blessure wat je kunt doen. Ook als je vragen hebt over het instellen van je trainingszones dan helpen ze je graag en geven ze snel antwoord.

Wat ik nog wel miste binnen de trainingsschema’s in de app was het trainen op vermogen in plaats van op hartslag. Dit werkt voor mijn gevoel net iets accurater, maar als je beide trainingszones hebt dan let niets je natuurlijk om alsnog op vermogen te trainen door deze waarden in je training te zetten in plaats van de waarden op hartslag.

Ik ben over het algemeen fan van de Fondo app. Mocht ik weer een mooi doel voor ogen hebben waar ik voor wil gaan trainen op de fiets, dan zal ik zeker weer een trainingsschema gaan volgen. Voor nu wissel ik gewoon af en geniet ik van vogelkijktrainingen. Als je al genoeg stress hebt rondom alle perikelen rondom het corona-virus, mag je qua trainingen ook best eens rustig aan doen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.