Tijdens het lezen van het boek ‘Druks’ van Francien Regelink, herkende ik heel veel. Hoewel ik met veel van deze herkenbare dingen ook heb leren omgaan. Ik heb mijn eigen creatieve manier gevonden, ik doe de dingen op mijn manier en ik zoek uit hoe het voor mij werkt. Ook heb ik in de loop der jaren bepaald gedrag getraind. Dit gaat dan om gedrag dat van me verwacht wordt in bepaalde situaties, maar ook om gedrag dat ik zelf graag zou willen.
Zo beschrijft Cathalijne Wildervank over de Impusiviteit, wat als onderdeel van adhd wordt gezien. Dat iemand met adhd vaak eerst doet en dan denkt, anderen veelvuldig in de rede valt, ongeduldig is, impulsief geld kan uitgeven, impulsief relaties en werkbetrekkingen beginnen en beëindigen en voor de omgeving onbegrijpelijke beslissingen nemen. Al deze dingen heb ik of geaccepteerd of ik heb hier een Joyce manier voor gevonden.
Impulsief reageren
Zo werkt mijn adhd brein heel snel en wil ik vaak snel op iets reageren. Bijvoorbeeld als mensen iets vertellen maak ik alweer tien stappen in mijn hoofd en dan, zomaar uit het niets, vertel ik iets en val een ander in de rede. Of als iemand met een probleem bij mij komt, dan heb ik zo vijf verschillende oplossingen bedacht en die wil ik altijd graag delen. Ik heb het geluk dat mijn vrienden dit altijd van mij geaccepteerd hebben en zelfs een hele leuke eigenschap vinden.
Toch kwam ik erachter, tijdens mijn werk als docent, dat dit, het snelle antwoorden en schakelen en in oplossingen denken, in het contact met leerlingen niet altijd handig is. In contact met leerlingen is het juist goed soms even te wachten, een vraag te stellen en de leerling zelf tot een oplossing te laten komen. Ik heb geleerd dat ik soms gewoon even mijn mond moet houden. In het begin koste dit me heel veel energie, maar inmiddels kan ik ook gewoon de gedachte even parkeren, dit doe ik door een gedachte op te schrijven in plaats van hardop uit te spreken. Zo heeft de leerling de tijd om zelf tot een oplossing te komen, maar ik kan aan het einde van het gesprek nog een aantal creatieve oplossingen aanbieden die ze mee kunnen nemen in hun besluit.
Doordat ik als docent veelvuldig met leerlingen werk en ik vaak heb kunnen oefenen de ander met een oplossing te laten komen, kan ik dit ook veel beter in het dagelijks leven. Ik ben wel degelijk in staat om te luisteren, en natuurlijk gebeurd het me nog steeds wel eens dat ik iemand in de rede val, maar dat is dan ook ok. Dat gebeurd iedereen wel een keer en mijn oplossing tegenwoordig is. Sorry, zeggen en het woord weer teruggeven aan degene die aan het praten was.
Onbegrijpelijke beslissingen
Zoals hierboven al beschreven maakt mijn hoofd soms hele rare stappen. Zo kan ik in een gesprek over het avondeten sprongen maken van de broccoli die op het menu staat, naar dat de broccoli groen is. Groen is ook de kleur van gras en een voetbalveld is ook groen. Ja en dit weekend speelt Ajax dus dat betekend dat ik even moet kijken of ik nog een afspraak kan plannen met een vriendin. Misschien kunnen we wel een wijntje gaan drinken. Wijn dat moet ik ook nog bestellen, net als bier even op het boodschappenlijstje zetten. Inmiddels ben ik beland van het avondeten bij mijn boodschappenlijstje. Deze eigenschap waar ik snel schakel en snel ideeën heb komt en soms onbegrijpelijke beslissingen maakt dat ik in een gesprek ineens hele rare dingen kan zeggen. Toch komt deze eigenschap soms ook goed van pas. Bijvoorbeeld als zich een onverwachte situatie voordoet, waar snel een oplossing moet komen. Mijn gedachten kunnen heel snel het ene plan loslaten en een volgend plan inzetten. Gaat iets niet rechtsom dan lukt het wel linksom.
Niet herkenbaar
En zo zijn er ook dingen van de impulsiviteit die ik niet herken. Ik ben heel erg trouw naar mijn vrienden en werk. Ik hou van de stabiliteit die dit geeft in mijn leven. Ik kan mijn vrienden vertrouwen en ze accepteren me hoe ik ben. Ook als ik een tijdje wat minder aandacht voor ze heb. Ook kan ik prima met geld omgaan, soms wil ik echt wel gelijk mijn geld uitgeven, maar ik heb geleerd om eerst na te denken. Als ik het nu volgende week of over twee weken nog wil hebben dan koop ik het.
Dit zijn allemaal strategieen die ik mezelf heb aangeleerd, mijn eigen creatieve Joyce manier om dingen op te lossen. Van deze Joyce manier wordt ik heel gelukkig. En zo heeft iedereen, wel of geen adhd, toch zijn eigen manier om dingen op te lossen. Dus wat nou impulsief ik ben creatief!!