Wintertraining

En wat ga ik deze winter dan doen met trainen. Vorig jaar heb ik, toen de app gratis gebruikt mocht worden om te testen, de Fondo app van de KNWU gebruikt. In deze staan verschillende trainingsprogramma’s en ik heb toen het wintertrainingsprogramma gevolgd. Dat trainingsprogramma is mij heel goed bevallen, dus ik heb besloten weer een wintertrainingsprogramma te gaan volgen. Dit keer het programma gecombineerd met de voorbereiding op de voorjaarsklassiekers, want ook dit jaar staat de ‘Amstel Gold Race’ tourversie weer op het programma en daar wil ik natuurlijk een mooie prestatie neerzetten. Na de AGR, die begin april is, staat de eerste triatlonwedstrijd begin juni gepland.

Fietsen, hardlopen en zwemmen

Naast het fietsen loop ik ook nog hard, zwem ik en doe ik krachttraining. Daarom heb ik een programma gekozen waarbij je drie keer in de week traint. Op deze manier heb ik ook tijd om de andere sporten in mijn week te plannen. In Fondo heb je de mogelijkheid om als je tijd over hebt een training toe te voegen en daar heb ik de eerste week, waarmee je het programma rustig begint, gelijk gebruik van gemaakt. Doordat het zwembad dicht was viel de zwemtraining uit. Deze heb ik vervangen door een fietstraining. Dus in week een stonden er naast twee duurtrainingen, van ongeveer twee uur, ook twee cadanstrainingen op de planning om die trapcadans omhoog te krijgen. Dit, omdat de extra training die ik deze week toevoegde een cadanstraining was. Dat is best even wennen zo hard doortrappen.

De volgende weken

De eerste week was duidelijk een opbouwweek, waar ik heel rustig mocht beginnen. In de tweede week merkte ik gelijk verschil. In deze week ging moest mijn hartslag omhoog. Het moment dat de hartslag omhoog moet, is voor mij echt een uitdaging en vind ik altijd zware momenten in de training. Ondanks dat je maar 5 seconde hoeft aan te zetten. De rest van de training mocht ik wel lekker rustig aandoen dus ook echt tijd om heerlijk te genieten. Ik fiets veel dus mijn basisconditie is redelijk, ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik maak de warming up en cooling down best wel eens langer dan het geplande half uurtje. Dat zijn voor mij echte geniet momenten buiten op de de fiets.

Goed voorbereid aan de start

In week drie van het trainingsschema gingen we terug naar de cadanstrainingen en de duurritten. Voor mij zijn de duurritten echt intens genieten. Gedurende de loop van het trainingsschema zie je de intenstiteit hoger worden. Zo ga je op een gegeven moment blokken in d3 doen, komen deze blokken vaker en langer in de training voor en komen er VO2max trainingen bij. Als ik dit zo bekijk heb ik wel het idee dat ik goed voorbereid aan de start van de Amstel Gold Race kom te staan.

Nu heb ik gekozen voor dit winterprogramma, maar er zijn veel meer mogelijkheden. Zo kun je je voorbereiden op een specifiek evenement als de fietselfstedentocht of de Klimclassic. Ook kun je een programma volgen om sneller te worden of als je alleen in het weekend tijd hebt om op de fiets te stappen kun je het Weekend Wariors programma volgen.

Je hebt echt superveel keuzes en met de code fietsmetjoyce krijg je ook nog eens 10% korting op de jaarprijs van Fondo. Dus ik zou zeggen ga lekker trainen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.