Waar is mijn conditie?!?

Drie weken na de eerste symptomen van mijn COVID-19 besmetting wilde ik weer langzaamaan beginnen met bewegen. Dat dat niet zo makkelijk ging, daar kwam ik op een harde manier achter.

Rustig aan beginnen

Toen na 2 1/2 week de koorts en verkoudsheidsklachten weg waren en ik weer ‘los’ gelaten werd in de buitenwereld was ik zo blij. Samen met mijn vriend begon ik met rustig wandelen. De eerste wandeltochtjes waren tot aan de papierbak, 1 minuut lopen, en weer terug. Na zo’n wandeling voelde ik me alsof ik een 1/8 triatlon of de Amstel Gold Race van 150 km volbracht had. Langzaamaan werden deze wandelingen, op tempo 80+, steeds ietsje langer. Ik voelde echt iedere paar dagen dat het beter ging en dat ik weer net iets verder kon lopen.

Week 4

Na 4 weken van niets doen en uiteindelijk 15 minuten wandelen vloog ik tegen de muren op. De meeste mensen die mij kennen weten dat ik veel sport. Zo fiets ik 3x per week, loop minimaal 1x per week hard en duik 1x per week het zwembad in. Naast deze duursporten heb ik tijdens de eerste lockdown ook nog krachttraining opgepakt. Door het weinige bewegen vloog ik dus tegen de muren op thuis, daarom wilde ik meer. Ik wilde voelen dat ik vooruit ging en dat ook zien in de sporten die ik altijd deed. Natuurlijk voelde ik me nog wel steeds moe, maar voor mijn gevoel was dit al vele male minder dan toen ik net ziek was.

Vol goede moed begon ik dus weer met mijn krachttraining. Tijdens de training had ik eigenlijk het gevoel dat het best goed ging. Een beetje vermoeidheid, maar dat heb je toch altijd tijdens een training. Helaas kwam de klap achteraf. Allereerst kreeg ik na de training hoofdpijn, en dit was niet gewoon een beetje hoofdpijn, zoals ik dit sinds Corona heb. Nee dit was een, ik kijk scheel van de hoofdpijn, hoofdpijn. Dus achteraf bleek deze training toch teveel te zijn. Ik pakte de wandelingen weer op en een week later probeerde ik dit weer, helaas met hetzelfde effect.

Hulp

Ik kwam erachter dat ik dit niet alleen kon. Gelukkig was ik niet de enige met deze klachten en is er inmiddels een COVID-19 revalidatieprogramma bij de fysiotherapeut. Zo ook bij mijn eigen vertrouwde FysioAmersfoort. Bij de eerste afspraak werden mijn klachten en wensen besproken, omdat er tijdens deze afspraak geen tijd meer was voor de fysieke test hebben we dat de vorige dag gedaan. Ik vond de test best pittig, vooral na de test voelde ik dit. Daarnaast viel de uitslag me heel erg tegen, mijn omslagpunt is met 40 hartslagen gedaald en ook trap ik veel minder vermogen dan voordat ik ziek was. Aan de hand van de test heeft de fysiotherapeut een trainingsschema opgesteld. Nou ja trainingsschema, een bewegingsschema. 😉 Met dit schema, van 3x per dag wandelen met een hartslag van ongeveer 110, ben ik vorige week begonnen. Het was wel even wennen, want ik mag veel minder doen dan ik normaal doe en ik ben hier wel heel erg moe van. Ook is de hoofdpijn nog steeds niet weg. Toch is het wel fijn om weer een ritme te hebben. Nu in week 3 voel ik vooruitgang. Ik voel me minder vermoeid en heb na het lopen veel minder last van de klachten, zoals de hoofdpijn, die ik ervoer toen ik zelf met trainen was begonnen.

Het komt goed

Ik weet zeker dat het uiteindelijk, met deze hulp, goed gaat komen. Daar moet ik in geloven. Hoewel ik het heel erg spannend vindt en ik nog niet aan het werk kan, nog niet intensief kan trainen moet ik hierin blijven geloven. En nu, nu ga ik lekker naar buiten voor wandeling nummer twee vandaag!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.